Huomispäivän kauppa


Kevään kohokohta on takana ja voimme pitää ideapankin lievästi täytettynä..
EuroShop 2017 messut jäivät maaliskuussa taakse ja tällä hetkellä sulattelemme kaiken näkemämme ja kokemamme.

(photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)
Kerran kolmessa vuodessa Düsseldorf toimii ponnahduslautana uusille myymälätrendeille ja kehityssajatuksille. Tänä vuonna oli paikalla 113000 kävijää ja 2368 näytteilleasettajaa 61 maasta.
Myymäläsuunnittelijat, myymäläkalustevalmistajat läpi linjan ja uusia tuoteidoita hakevat kävijät saivat hurjan annoksen uutta mietittävää.




Meidän kiinnostus ja päämäärä tällä hetkellä on koota ne kantavat ideat ja trendit, jotta meidän asiakkaat täällä Suomessa saavat mahdollisuuden kehittyä muu maailman mukana. Tärkeintä olisi "poimia rusinat pullasta" ja toteuttaa yksilöllisiä ja edullisia myymäläratkaisuja.





Mitä uutta?

Ostostapahtuma nähdään kokonaisvaltaisena elämyksenä joka aktivoi aistit. Myymäläsisustukset ovat tällä hetkellä selkeälinjaisia ja helposti muunneltavissa olematta tylsiä. Painopiste on tuote-esittelyssä, joka on puhutteleva ja interaktioon painottuva.

Näkö on ehkä asteista se minkä miellämme voimakkaimpana vaikuttajana. Valaistuspuolen näytteilleasettajaa oli yli 200, joten ledvalojen kehitys on tuonut runsaasti erilaisia valoratkaisuja. Lednauhat tuovat mahdollisuuden valaista jokaista hyllytasoa erikseen. Hinnatkin ovat tänä päivänä jokaisen tarvitsijan ulottuvissa.

(photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)
Uskallan väittää, että valaistus on tuote-esittelyn peruspilareita ja tuo satsatut eurot takaisin. Suomestakin löytyy tänään toimijoita, jotka ovat erikoistuneet myymäläpuolen valaisemiseen, pienestä putiikista isoihin marketeihin. Myyntitilojen ei aina tarvitse kylpeä valossa, jos muistaa tuoda ilmekkäitä kohdevalaisimia kehään.

Mainospuolella on myös nostettu valot tärkeään rooliin. Valot ovat integroituja monella ratkaisulla integroitu mainostauluihin. Mainostaulut ovat tänään myös interaktiivisia ja tuovat esimerkiksi uusia ostoehdotuksia asiakkaan tuotevalintojen mukaan.
Interaktiivinen tekniikka on siis astumassa myymälämaailmaan. Tuote nostetaan hyllystä tai esittelypöydältä ja samalla pieni ledtaulu ehdottaa yhteen kuuluvaa tuotetta tai myymälän tuotesaldot päivittyvät kun tuote nostetaan hyllystä. Ostosvaunuihin on kehitteellä lukutekniikkaa, joka hinnoittaa sisällön ja asiakkaalle. Kassalinjat lukevat tuotemerkinnät ja hinnat 360 asteisesti tai ostosvaunut laskevat yhteen ostosten summat. Tämä tekniiikka on toki vielä luomisvaiheessa, mutta kertoo tulevasta.

Kuulo on aistina myös erittäin herkkä ja vie meidät hämmästyttävään nopeasti tiettyyn mielentilaan. Tänään tarjotaan jo myymälässä kohdennettua musiikkia, kun nostat tuotteen myymälähyllystä. Ääni on niin tarkasti kohdistettuna, että vieressä seisova ihminen hädin tuskin kuulee sitä mitä sinä. Juomahyllyn läheltä kuuluu pullonkorkki poksahdus ja huomaat että sinulla olikin jano.

Tuoksut tulevat vahvasti myös myyntitiloihin, mutta rohkenen väittää että terveysnäkökulmasta tämä kehitys voi toimia myös myymälää vastaan. Allergiat lisääntyvät ja hajusteet voivat jollekin toimia voimakkaana ärsykkeenä. Onnistutaanko menemään niin neutraalilla linjalla että tuoksulaitteen hajuste ei ärsytä tai häiritse asiakasta? Raikas vaihtuva sisäilma ja puhdas ympäristö ovat jo itsessään mukavia kokemuksia.

Miten olisi tilatun ruokakassin nouto suoraan kaupan noutopisteen kylmäkaapista? Tämä palvelumuoto on Suomessa jo tänään kokeiluvaiheessa ja uskomme että tämä palvelupiste löytyy tulevaisuudessa useasta päivittäistavarakaupasta.


ITAB Group toi messuille mielenkiintoisia elämysratkaisuja ja tarjosi messuilla myös vierailijoille mahdollisuuden astua kaupan aisteja hivelevään maailmaan ja kokeilla tulevaa tekniikkaa.
(photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)







                                                           



(photo: Messe Düsseldorf/ctillmann)
Hyllymixin haasteena jatkossa on siis siirtää elämysajattelun meidän myymäläsuunniteluun ja tuotevalikoimaan, vaikka asiakas ei lähtisi hyödyntämään viimeisintä teknologiaa.

 Aistit eivät vaadi tietotekniikkaa, mutta aistivirikkeitä. Elämysnäkökulman tiedostaminen ja virikkeiden hallinta luovat pohjan onnistuneeseen myyntipisteen rakentamiseen.

Nöyrästi toivomme että saamme tulevaisuudessakin olla mukana uutta myymälää suunnittelevan asiakkaan matkalla, kohti toimivaa ja inspiroivaa myyntialuetta.